Ωλένια Νευρίτιδα

Η ωλένια νευρίτιδα αποτελεί τη δεύτερη συχνότερη πιεστική νευροπάθεια του άνω άκρου. Μπορεί να εμφανιστεί εξίσου και σε άνδρες και σε γυναίκες, ενώ εμφανίζεται συχνά και σε μικρές ηλικίες (>20 ετών). Οφείλεται σε μηχανική πίεση του ωλενίου νεύρου.

Το ωλένιο νεύρο είναι ένα από τα τρία μεγάλα νεύρα του άνω άκρου. Πολλές φορές αποκαλείται το «νεύρο του χεριού», καθώς πολλές από τις λεπτές κινήσεις του χεριού οφείλονται στην λειτουργία του. Σχηματίζεται κατόπιν πολλών νευρικών διακλαδώσεων από νευρικές ρίζες του αυχένα και διατρέχει το άνω άκρο, από το άνω άκρο του βραχίονα μέχρι και την παλάμη, όπου δίνει τους τελικούς κλάδους του. Σε όλη την πορεία του, διαπερνά αρκετά σημεία στα οποία υπό συνθήκες μπορεί να πιεστεί. Το συχνότερο σημείο ωστόσο είναι ο αγκώνας, όπου το νεύρο διέρχεται μέσα από ένα κανάλι που σχηματίζεται από το οστό του έσω επικονδύλου και πληθώρα μυών και συνδέσμων.

Αίτια

Η συχνή ενασχόληση των ανθρώπων στις μέρες μας με δουλειές γραφείου και χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή έχει αυξήσει τη συχνότητα τόσο της ωλένιας νευρίτιδας, όσο και όλων των πιεστικών νευροπαθειών του άνω άκρου. Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής ωστόσο δεν είμαι το μόνο αίτιο, καθώς έχουν περιγραφεί ακόμη και ανατομικές ανωμαλίες που μπορεί να έχουν σαν αποτέλεσμα την πρόκληση ωλένιας νευρίτιδας. Εξάλλου, η οστεοαρθρίτιδα του αγκώνα, πιθανές κύστεις στην περιοχή, καθώς και προηγούμενα κατάγματα του αγκώνα μπορούν να προκαλέσουν πίεση του ωλενίου νεύρου και νευρίτιδα.

Συμπτώματα

Τα συμπτώματα είναι πόνος που ξεκινάει από τον αγκώνα και ιδίως στην έσω πλευρά αυτού και, κυρίως, μούδιασμα του μικρού και του παράμεσου δακτύλου. Το μούδιασμα αυτό συνήθως συμβαίνει ή είναι εντονότερο όταν ο αγκώνας βρίσκεται σε κάμψη (π.χ. χρήση κινητού με το ένα χέρι). Όσο περνάει ο καιρός, τα συμπτώματα κατά κανόνα επιδεινώνονται, ενώ σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να υπάρχει και μυϊκή ατροφία, η οποία αφορά κατά βάση το ωλένιο χείλος του αντιβραχίου και τους μύες του οπισθέναρος στην παλάμη.

Διάγνωση

Η διάγνωση του συνδρόμου της ωλένιας νευρίτιδας είναι αρκετά απλή, καθώς το ιστορικό των συμπτωμάτων του ασθενούς και η κλινική εξέταση από τον ορθοπεδικό αρκούν για να τοποθετηθεί η διάγνωση. Ωστόσο, σε μερικές περιπτώσεις μπορεί να είναι χρήσιμο και το ηλεκτρομυογράφημα του άνω άκρου, το οποίο μπορεί είτε να πιστοποιήσει τη διάγνωση, είτε και να δώσει μία ένδειξη σχετικά με το βαθμό πίεσης και τη βαρύτητα της βλάβης που έχει προκληθεί στο νεύρο.

Θεραπεία ωλένιας νευρίτιδας

Συντηρητικές μέθοδοι θεραπείας

Στα πρώτα στάδια και όταν τα συμπτώματα είναι ήπια, υπάρχουν αρκετοί τρόποι συντηρητικής, ή ακόμη και φυσικής θεραπείας. Αρχικά συνιστάται προσαρμογή της δραστηριότητας, δηλαδή:

• αποφυγή χρήσης του χεριού σε κάμψη του αγκώνα (π.χ. κινητό, Η/Υ)
  • απομάκρυνση του πληκτρολογίου από τη θέση καθίσματος έτσι ώστε τα άνω άκρα να βρίσκονται σε έκταση
  • αποφυγή στήριξης σε αγκώνες που βρίσκονται σε κάμψη
  • χρήση ενός μαξιλαριού για αγκαλιά κατά τον ύπνο, έτσι ώστε οι αγκώνες να βρίσκονται σε έκταση

Οι πρώτες παρεμβάσεις του ορθοπεδικού είναι συνήθως :

• φαρμακευτική αγωγή με μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα (ΜΣΑΦ), τα οποία ωστόσο προσφέρουν κατά κανόνα μόνο παροδική ανακούφιση ή/και
  • χρήση ορθωτικών (π.χ. νάρθηκα) ώστε ο αγκώνας να διατηρείται σε έκταση

Χειρουργική θεραπεία

Η τελική και ριζική θεραπεία είναι χειρουργική. Η χειρουργική θεραπεία ξεκινά από απλή αποσυμπίεση του ωλενίου νεύρου, πολλές φορές όμως και ανάλογα από τον ασθενή, τα συμπτώματά του, τη βαρύτητα της βλάβης και τα ιδιαίτερα ανατομικά χαρακτηριστικά, μπορεί να απαιτηθεί πρόσθια μεταφορά του νεύρου, υποδόρια ή ενδομυϊκή ή/και επικονδυλεκτομή.

Το χειρουργείο μπορεί να πραγματοποιηθεί ακόμη και με τοπική αναισθησία, είναι ωστόσο συνήθως προτιμότερο να γίνει με νευρικό αποκλεισμό (block) του πάσχοντος άνω άκρου. Στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων δεν απαιτείται νοσηλεία και ο ασθενής μπορεί να πάει στο σπίτι του άμεσα μετεγχειρητικά, ενώ μπορεί να χρησιμοποιήσει το χέρι του από την επόμενη κιόλας μέρα, αποφεύγοντας ωστόσο έντονη εργασία ή άρση βάρους.

Τα αποτελέσματα της χειρουργικής επέμβασης είναι εξαιρετικά, καθώς ο ασθενής ανακουφίζεται άμεσα από το μούδιασμα και τον πόνο. Ωστόσο, εάν πρόκειται για παραμελημένη περίπτωση όπου έχει ήδη προλάβει να επέλθει μυϊκή ατροφία στο πάσχον άκρο, αυτή ποτέ δεν αποκαθίσταται.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την πάθηση, αλλά και τις θεραπευτικές επιλογές, καλέστε τον Ορθοπεδικό Χειρουργό Δρ. Χρήστο Βώττη, Διδάκτορα της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ο Δρ. Βώττης έχει ασχοληθεί με όλο το φάσμα ορθοπεδικών παθήσεων, με εξειδίκευση μεταξύ άλλων τομέων στη Χειρουργική Χειρός και Άνω άκρου.